Wednesday, May 6, 2009

tASk 1..

AKTIVITI 1

SELEPAS BINA BINA INSAN GURU 2, LAKUKAN REFLEKSI KE ATAS MASALAH DALAM DIRI ANDA:

- SENARAIKAN PENAMBAHBAIKAN YANG PERLU DILAKUKAN DALAM DIRI ANDA.
- RANCANG PELAN TINDAKAN UNTUK MEMBAIKI MATLAMAT DAN SENARAIKAN OBJEKTIF.
- NYATAKAN LANGKAH-LANGKAH YANG PERLU DIAMBIL.
- RANCANG BAGAIMANA ANDA INGIN MEMANTAU APA YANG DIRANCANG DILAKSANAKAN.
- BAGAIMANA ANDA INGIN MEMANTAU APA YANG DIRANCANG DILAKSANAKAN.
- BAGAIMANA ANDA INGIN MENILAI SAMA ADA APA YANG DIRANCANG DAN DILAKSANAKAN MENCAPAI MATLAMAT DAN OBJEKTIF.


KELEMAHAN
• Kelemahan mental/ tidak proaktif
• fizikal – kekurangan stamina dan pergerakan yang terhad
• pengurusan masa
• memahami kehendak aktiviti/ maksud tersirat aktiviti
• pengurusan organisasi/ pengendalian kumpulan
• komunikasi

PELAN PENAMBAHBAIKAN
• Pengendalian kumpulan, berani membuat keputusan yang terbaik mengikt keadaan
• Pengurusan fizikal/ pembinaan stamina yang tinggi dan bersemangat
• Pengurusan masa yang lebih efektif/ teknik pengurusan masa yang berkesan
• Komunikasi yang berterusan dan kerap serta proaktif dalam membina idea

MATLAMAT UMUM
`Menerima dan mengambil segala input serta kelebihan yang ada sepanjang di UKM bagi membina jatidiri serta menjadi guru yang proaktif serta berkebolehan’



OBJEKTIF
• Menerima segala kelebihan dan keemahan dalam diri dan mengenalpasti cara untuk memperbaiki kelemahan
• Berusaha member peluang untuk diri bagi meningkatkan kemahiran dan kekuatan diri untuk lebih proaktif dan bersedia

PELAN TINDAKAN
Langkah yang perlu diambil :
• Menukar teknik pengurusan masa dan aktiviti harian agar dapat diseimbangkan dengan corak kehidupan yang berkesan
• Kekerapan melakukan aktiviti fizikal yang mencabar minda dan stamina bagi mendapatkan kekuatan diri dan suntikan semangat yang paling efektif serta mampu membina keyakinan diri
Bagaimana mengumpul data :
• Ikut perancangan, kenali teknik bagaimana pengurusan masa yang berkesan
• Catatan aktiviti harian serta aktiviti yang dilakukan diselia dengan baik
Bagaimana memantau ape yang dirancang :
• Sediakan jadual, gunakan semakan supaya boleh diubah dari semasa ke semasa
• Sediakan maklumat pantauan secara berkala, target untuk dicapai dan dapatan sepanjang pemantauan
Bagaimana memantau penilaian :
• Pastikan hasil pemantauan yang diperolehi direkodkan dan diselia dengan baik
• Penilaian juga diselaraskan dengan jadual pemantauan yang efektif mengikut tahap kemampuan diri.
• Meminta bantuan bagi mengenalpasti kesahihan teknik serta tatacara pemantauan yang berkesan.

No comments:

Post a Comment